söndag 17 augusti 2008

Mestadels promenerat idag

Var på kulturkalaset igår, lillkillen skötte sig bra, satt i vagnen och titta på allt som hände omkring honom och sov sedan en stund på 1 1/2 timme, inget gråt eller gnäll, råstirra ut en utvalt objekt på spårvagnen som alltid, han är rolig, väljer alltid ut en person på bussen/spårvagnen som han sedan råstirrar ut hela vägen, lite jobbigt ibland, helst om resan tar 40 minuter, vore kul om han kunde titta på lite olika människor, inte samma person hela tiden. :-) , jobbigt för det offer han väljer ut också.

Idag var vi och promenerade runt vid Fräntorp, Kålltorp, Munkebäck, Mickes gamla hemtrakter, skulle vara mysigt att bo runt Kålltorp eller Munkebäck, fint där. Blev iallafall en promenad på dryga två timmar, mulet väder, perfekt väder att promenera i. Fast lillkillen var gnällig efter halva vägen, ville inte sova, fick bära honom, han somnade två minuters väg från bilen, typiskt, fast han somnade i bilen på hemvägen, trist bara att behöva väcka honom när vi kom hem. Hade han somnat då han var trött, hade han hunnit sova minst en timme iallafall, när vi promenerade runt alltså.

Lillkillen har sovit dåligt två nätter i rad, vaknat ofta, varit svårt att natta på kvällen. Äter fortfarande på natten, minst tre gånger från klockan 23.00 då jag lägger mig till 06.30 då vi brukar gå upp. Han rullar runt till magen på natten, vilket gör att han tillslut börjar böka runt i sängen, och så får jag hjälpa honom tillbaka på sidan igen.

Redan mörkt ute, men jag längtar efter hösten, så skönt med den höga och friska luften som blir, och så fint de dagar när det är sol och löven är alldeles gula.

Sedan längtar jag till jul, eller perioden strax före jul, mysigt med adventsljustakar, julbak osv, men genast efter jul är jag trött på hela julen, tar gärna bort julsakerna redan innan nyår. De senaste åren har jag bara satt upp adventsljustakar, jag och Micke är inte noga med jultomtar, julgran osv, inte så länge vi inte haft barn, får väl julpynta lite mer om några år när lillkillen vet vad julen är, i år är han för liten för att uppskatta jultomtar, julgran osv. Vill inte ha jultomte på julafton, de skrämmer ofta bara skiten ur de små, inte kul när folk tvingar fram sina barn till jultomten, tvingar dom att sitta i knät samtidigt som de gråter av rädsla, hur kul är det egentligen. Lillkillen skulle ändå inte uppskatta någon jultomte i år, för liten för det. Kan tänka mig ha jul hemma hos oss i år, om vi har knytkalas, så att alla får ta med sig någon mat till julbordet. Skönt att slippa åka iväg på julafton också. Och så får man ha de man vill på julbordet, är inte förtjust i kokt potatis, så därför vill jag även ha ris och potatisgratäng.

Inga kommentarer: