fredag 15 augusti 2008

Fredagsgodis, spjälsäng, nattamning och 5-minutersmetoden.

Fredag idag, jippie, idag får man äta godis, mums :-D. Skulle kunna äta det varje dag, godis är så gott.

Har ställt in spjälsängen i sovrummet, tänkte få Wille att försöka sova där en del av natten och på dagarna. Han sov där på dagen igår, samt till 01.00 på natten, sedan orkade jag inte natta om honom. Han lägger sig på mage hela tiden, och verkar inte vilja vända tillbaka, vilket gör att han tillslut vaknar. Men att han sover vissa stunder i sin säng eller alltid en bra början, framförallt på dagarna då han sover själv och jag inte har koll på han. Det dröjer inte allt för länge innan han kan ta sig runt i dubbelsängen och då är ju risken väldigt stor att han ramlar ut, det vill jag inte vara med om.

I natt åt han nog tre gången, kanske en gång till , vet att han åt 23.00, 01.00, 05.00 till vet inte tror kanske han åt en gång emellan 01.00 och 05.00 också, man har liksom inte 100% koll på natten :-), man somnar ju om rätt fort, undra just när han skall sluta nattamma. Eller så är det jag som ger honom bröstet för fort, lättare så än att han skriker, man orkar liksom inte natta om på natten och då är det lättare att gen honom bröstet och han vill ju äta. Han kan inte somna på kvällen själv, utan jag måste buffa honom i rumpan, kanske borde lära honom somna utan buffning, så kanske han kan somna om på natten.

BVC älskar 5-minuters metoden, de kommer garanterat tjata om detta och garanterat nattamningen, BVC gillar inte nattamning efter 6 månaders ålder, då skall de klara sig utan nattamning anser de, men samtidigt är det mysigt när han äter på natten. Fast 5-minutersmetoden klarar jag inte av, att han ligger och skriker sig till sömns av utmattning är inget mitt mammahjärta klarar av, vet hur arg och hysterisk han blir, vill inte att han gråter så att han kräks typ.Klart han somnar tillslut, av utmattning pga av allt gråt. Då får jag flytta härifrån på kvällarna isåfall och det gör ont i hela kroppen när jag tänker tanke på att han skall skrika sig till sömns och inte bli tröstad av mig, nopp 5 minutersmetoden är inget för mig. Ligga ensam i sin säng och skrika, när han är van vid att sova hos mig är är inte något som är bra varken för mig eller Wille, han skulle liksom bli övergiven, så otryggt för honom på något sätt. Han förstår ju inte alls varför mamma lägger honom i sängen och går därifrån, för att komma var 5 minut, men ändå inte ta upp honom trots att han skriker för att tala om att han vill upp. Det är nog många fler än jag som inte klarar av BVC kära 5 minuters metod, så hel tokig är jag inte som inte vill köra den metoden. Kanske skulle testa att lägga honom i sängen, låta honom försöka somna utan buffning, men ta upp honom när han skriker och trösta, och sedan lägga ner honom igen och hålla på så .Tål att funderas på. Men för många fungerar säkret 5 minutersmetoden alldeles utmärkt. Som 15 åring lär han väl ändå inte vilja sova mellan mamma och pappa :-) får vi hoppas.

Inga kommentarer: