fredag 22 augusti 2008

Amning och graviditet

Tänkte på det förut när jag ammade Wilgot, att jag kommer sakna amningen en hel del sedan när det tar slut, ammar fortfarande Wilgot flera gånger per dag, tycker fortfarande det är helt underbart att amma, en speciell känsla. Fasade för det här med amning innan Wilgot föddes, hade ju hört hur ont det skulle göra den första tiden, ömma bröstvårtor, mjölkstockning, såriga bröstvårtor och en bebis som aldrig lärde sig suga rätt, och så blev det tvärtom, alldeles perfekt och underbart från första stund, Wilgot sög med rätt teknik med en gång, det har aldrig någonsin gjort ont att amma, mjölkstockning, ömma och såriga bröstvårtor vet inte jag vad det är, jag måste haft en himla tur, eller så är det bara de som haft problem som pratar om sin amning, de som haft en problemfri amning talar tyvärr sällan om det. Kommer ihåg min rumskamrat, tycker synd om henne, hennes bebis hittade inte rätt teknik, hela natten var hennes bebis ledsen och hungrig, sjuksköterskorna var inne flera, flera gånger och försökte hjälpa henne, ändå gick det inte bra, när hennes sambo/man kom på morgonen bröt hon ihop stackarn och var jätteledsen, hoppas det gick bättre för henne med amningen i fortsättningen.
Alla produkter jag köpt som jag hörde man behövde står oanvända, som bröstvårtsskydd, bröstvårtskräm och mjölkuppsamlare, får väl auktionera ut de på tradera. Visst skall det bli skönt att kunna äta vad man vill sedan när jag slutar amma, men Wilgot kommer få amma så länge han vill och mjölken räcker till. Och självklart vore det skönt att få sova en hel natt igenom, nu äter han väl runt 3 gånger, men det är lite mysigt när han vaknar och söker sig till bröstet och lugnet som infinner sig i honom när han får bröstet och mjölken börjar rinna till. Jag har sovit som längst två och en halv timme i rad sedan Wilgot kom, men det fungerar det med. Det är ju bara en kort period, inte lär han amma som 15-åring :-)

Saknar faktiskt lite att vara gravid, det var en underbar tid, mådde bra hela tiden, hade kanonbra värden vad gäller HB, blodtryck osv, låg väl på typ 140 i HB hela tiden, utan extra järntillskott. Gick upp lagoma 12 eller om det var 14 kg, mycket satt sig på magen, gick ner allt fort igen. Hade inte ont någonstans. Promenerade två timmar samma dag som Wilgot kom. Har aldrig någonsin mått så bra och varit så pigg som jag var när jag var gravid, håret blev tjockt och fint. (Usch nu tappar jag en massa hår. ) Konstigt att en graviditet kan göra en så pigg, man har ju hört hur trött man skulle bli, för mig blev det precis tvärtom. Tyckte inte det var några problem med att jobba, har ju en del tunga patienter och var både på golvet, i sängen och på britsar och klättrade. Magen var inte i vägen direkt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt att för en gångs skull läsa om någon som skriver positivt om graviditet och amning! Det skulle lika gärna kunna varit jag som skrev det där inlägget =) förutom att på mig gjorde amningen ont den första veckan, men sen dess har det gått jättebra och det är så mysigt.
Det är som du säger, man hör bara det negativa om amning, man är lyckligt lottad att det fungerar så bra.