söndag 14 december 2008

Alla kalas över

Så var det kalasdax hos lillkillens farmor idag, var glad i början, sedan blev han mammig och gnällig, ingen fick bära honom utan jag, men så fort vi kom ut i bilen blev han glad igen, när vi kom hem igen så var han hur go och glad som helst, lekte själv en bra stund utan att vilja vara hos mig hela tiden, var nog för varmt hos Gun-britt, hon har bra mycket varmare än vi har här hemma massa människor, fast bara Mickes brors familj också Görel och så trivs han väl helt enkelt bäst här hemma där han kan krypa omkring och leka för sig själv.

Nu står han utan att hålla i sig korta stunder , tex när han står vid leksakslådan, då kan han stå själv utan att hålla i sig medans han har en leksak i händerna som han grejar med.

Trots att han sovit lite idag var han pigg när han skulle sova, låg och pratade med mig, peka på lampan, babblade en massa och skrattade, tog säkert 30 minuter innan han somnade, fast det gjorde inget, han var ju glad ändå. Han kan ju fortfarande inte somna själv, han ligger intill mig och så buffar jag han i rumpan till han somnar sedan lägger jag ner han i sängen, har faktiskt aldrig testat att få honom att sova själv genom att bara lägga ner honom i sängen, vet inte hur länge han skulle skrika då, värt att prova någon gång. han får fortfarande inte amma nattetid, fast igår fick han amma vid 00.00, då han vaknade eftersom han kräktes upp allt han ätit vid 20.30, sedan sov han ända till 05.00 utan att vakna, det är länge, länge, länge sedan han sov så länge på raken utan att vakna, säkert en engångsföretelse som alltid.

Nu är julgranen uppsatt, scrapbordet uppflyttat till övervåningen och nya lådspärrar och klämskydd på kökslådorna, så nu kan han bara få upp lådorna några centimeter, precis som vanliga lådspärrar, men det fiffiga ´med dessa är att de spärrar så att det inte går att stänga lådan, himla smart så nu slipper han klämma sina fingrar. Så nu slipper jag ha en lillkillen som gräver omkring bland mjölburkarna och ser ut som värsta bagaren efter det.

Tillbaka igen, lillkillen vaknade och fick lite tutte så nu sover han igen, undra hur många gånger han vaknar i natt.

Och kissen går runt och jamar, vill väl ha lite kel nu när det äntligen är lugnt i huset.

I veckan som kommer vill jag gärna göra följande julgodis.
  • Maraboufudge
  • Rocky road fudge
  • Gräddkola
  • Mozartkulor
  • Leilas cornflakes crips

Och nya lussekatter innan julafton, även mandelmusslor man kan fylla med grädde och bär. Får se vad som hinns med.

Inga kommentarer: