lördag 22 maj 2010

Strömlöst i tordags





Vad har hänt här då, jo i tisdags var det ju idrottsdag på dagis med 4-kamp, kan tänka mig att det var längdhopp, höjdhopp, springa en sträcka osv, Wilgot var stolt över sitt diplom och ville vissa det så fort jag kom, tyvärr han jag inte prata med fröknarna om hur det gått då Wincent var vaken. Efter det var vi ute en stund då det inte regnade längre, regnade ju tyvärr när jag gick för att hämta Wilgot.

På kvällen åskade det ju så att det blev strömlöst här mellan 19.00-21.00, Wilgot sov som tur var igenom hela åskvädret, det åskade ju på dagen igår, rejäla smällar och Wilgot var livrädd och grät varje gång det kom en åsksmäll, synd han är rädd för åskan, får hoppas det går över tur vi hunnit hem från promenaden annars hade det inte varit roligt, ja det kom ju ett riktig skyfall med.

Wincent har varit nöjd på dagarna, sovit i vaggan förutom då han ätit, fast ofta får jag lägga honom i bärselen eller bärsjalen så att han somnar, sedan lägger jag ner honom i vaggan. I sin vagn somnar han ju själv så fort den börjar röra på sig. Kvällarna har varit mer oroliga, vill gärna bli buren då, igår var han i bärselen hela kvällen förutom då han åt eller satt i famnen och somnade ordentligt först 21.30, då hade han varit vaken mest hela tiden sedan 17.30. Fast det är ju vanligt att de är oroliga på kvällarna och vill ha närhet då, tur det finns bärselar och bärsjalar.

Tror jag fick några små leenden från Wincent i torsdags när jag pratade med honom, inte fått några mer sedan dess med det kommer ju snart mer leenden från hans sida, är väl vanligt runt två månader. annars är han mera med nu när han är vaken, tittar gärna på Wilgot om han sitter bredvid och på sina leksaker när han sitter i babysittern. Ibland hör man små ljud från han när han pratar med sina leksaker, händer inte så ofta men ibland. Nu ligger han i babysittern en stund och sparkar med sina små ben och viftar med armarna.

Idag hoppas jag på uppehåll så vi kan hitta på något kul med Wilgot efter att vi varit iväg och handlat. Ja Wilgot tittar på TV och käkar vindruvor och dricker Drikki. Nu är det inte äpplen han tjatar om längre när vi varit och handlat , på Tempo i Nol ligger de små russinaskar till extrapris precis vid kassan och de vill han ha, fast han kallar det för kakor.

Det har verkligen blivit grönt ute nu när det både regnat, varit sol och varmt. Det luktar så gott ute nu med alla blommor och även sommarregn, luktar så friskt liksom. Fast det har varit åskvärme både igår och i torsdags, fast det gör inget så länge det är varmt.

Bakade lite kanelbullar igår, testade ett nytt recept med vetesurdeg i, blev jättegoda och smakade precis som vanliga kanelbullar och recepet var anngivet i gram vilket är det bästa då man inte riskerar att ta för mycket mjöl då, degen blev perfekt och gick att kavla ut utan problem, var bara attg blanda ihop alla rumsvarma ingredienser och sedan kavla ut, lägga på fyllning, rulla ihop till bullar och sedan låta de jäsa i två timmar. Detta recept kommer jag att använda i fortsättningen. Mycket enklare att baka när man väger allt. Väger ju alltid ingredienserna när jag bakar bröd.

Inga kommentarer: